Checklista

Planering kan minska massor av stress och göra det möjligt för dig och familjen att faktiskt koppla bort tankarna på organisation (ska bullarna hinna tina? Kom vi i håg gosefilten?). Missa inte chansen att njuta av de små ögonblicken på ditt barns dopdag!

Gör först: 

r Fundera på hur du vill ha dopet. I en kyrka? Hemma? Någon annanstans? Hur många gäster ungefär? Kaffe efteråt, lunch eller middag?
Var ska den i så fall vara? Om du tycker det är OK att fler barn döps vid samma tillfälle i kyrkan så är det lättare att hitta ett datum. Annars bör du vara ute i god tid.

r Ring kyrkan eller annan lokal där du vill döpa ditt barn i och boka in datumet.
Datum och tid för barndopet:______________________________________
Plats:_________________________________________________________
Prästens/dopförrättarens namn:_________________________________________________

r Boka också in ett datum för samtal med den präst eller annan dopförrättare som ska hålla i dopet. Ofta kommer han eller hon hem till er vid ett tillfälle några veckor före dopet. Datum, tid och plats för samtal med prästen inför dopet:________________________________________________________
r Många församlingar anordnar enkla föräldrautbildningar kring dopet en eller två kvällar. Om du är intresserad så fråga kyrkan och be att få boka in även detta.
r Stäm av dopdatumet med den allra närmaste familjen och dem du tänkt dig som faddrar så att alla som står er närmast verkligen kan komma.

r Vill ni ha dopfesten i en annan lokal än ert hem? Ofta kan man hyra en kyrkas kök/festvåning för en mycket billig slant. Leta annars efter en annan lokal i närheten och boka upp den.

r Kyrkan kan erbjuda en kantor som spelar, men om ni önskar att någon vän eller inhyrd solist ska stå för sång och musik så boka även in detta. Det behöver inte vara tjusigt och därmed dyrt: glöm inte vänner och andra barn i er närhet, kanske är de rentav de allra bästa solisterna på en tillställning som helt handlar om det lilla barnet!?
r Nu kan det vara ett bra tillfälle att skissa på en ungefärlig budget.

Bra jobbat! Doplokal och dopförrättare är inbokad, ev festlokal fixad, och närmaste familjen är på banan. Nu kan du koncentrera dig på detaljerna.
 

Gör sedan:

r Skicka ut inbjudningar bör du förstås också göra så tidigt som möjligt. Få mer inspiration och tips på vilken information du bör få med under inbjudningar.
r Gör en gästlista så att ni kan pricka av i takt med att gästerna tackar ja eller nej.

Faddrar:
r Be faddrarna att vara faddrar. Det är ett roligt samtal – de blir ju i regel väldigt glada! Ofta kommer också några frågor om vad uppdraget innebär, så det kan vara bra att ha läst på om detta innan. Läs mer om fadder-skapet här.
r En del föräldrar ger faddrarna en liten symbolisk gåva. Vill ni det? Dags att planera och inhandla i så fall.

Ceremonin
r När ni träffar en präst inför dopet så kommer han eller hon att gå igenom med er vilka sånger och bibeltexter ni önskar ha med. Börja gärna kika på detta redan nu. Är också bra att bestämma tidigt ifall ni vill göra ett fint program.

Fest eller fika

r Bestäm en meny. (Reality check: detta kan återigen vara ett bra tillfälle att snegla på budgeten..!)
r Behöver något beställas i förväg? Tårta?
r Här är det verkligen på sin plats att hänvisa till stycket ”be om hjälp” nedan!
r Fundera på om något behöver lånas. Bestick? Termosar? Tårtfat? Partytält? …

Kläder

r Vad ska dopdagens huvudperson ha på sig? Låna? Köpa? Sy? Läs mer under dopkläder.  
r Och vad ska mamma, pappa och eventuella syskon ha på sig? Skönt att ha den detaljen avklarad i god tid.

Fotografering

r Förmodligen vill ni gärna ha bilder från dopdagen. Gör dig själv en tjänst: be en kompis eller familjemedlem! Du kommer att ha fullt upp hela dagen och inse först på kvällen att knappt några bilder blev tagna. Läs mer under fototips! 

Klocka
När dopet närmar sig:

r Gör en inköpslista för allt som ska köpas och planera in när detta ska ske.
r Gör ett körschema för vilken mat som kan tillagas i förväg och när du ska göra det, alt vad som ska bakas och när du ska göra det.
r Gör ett körschema för vad som måste ordnas dagen innan respektive på morgonen före dopet.
r Gör gärna ett körschema även för tider på själva dopdagen. När passar det att barnet får en sovstund? Mat? När måste ni börja göra er i ordning före dopet? När sker avfärd till doplokalen …?

r Packa väskan att ta med till doplokalen. Läs mer om det här.

 Be om hjälp!
r Tveka inte att be nära och kära om hjälp! Att få en förfrågan om man kan utföra en syssla vid ett dop skulle nog de flesta uppleva som ett hedersuppdrag snarare än en tråkig tjänst. Att baka en kaka till barnbarnets dop kan definitivt uppfattas som roligt! Tänk på att ”lägga ut” sådana hedersuppdrag gott om tid i förväg.

r Behöver några gäster hjälp med transport, kanske mellan kyrka och festlokal? Be någon ansvara för detta.
r Kommer några gäster resande långväga ifrån och behöver någonstans att sova över? Kanske har ni gemensamma släktingar på dopet som skulle kunna erbjuda logi? Eller behöver rum bokas på enkelt hotell om ni själva inte har möjlighet att erbjuda sovplatser?
r Passa också på att be någon pålitlig person om hjälp redan nu med att ha ett extra öga på köket och kakfaten under själva festen. Det är guld värt att vara fler som delar på ansvaret för att sätta på mer kaffe och fylla på faten. Så hinner ni föräldrar vara med och njuta av festen.
r Förslag på andra sysslor att fördela: Det är trevligt om någon hälsar välkommen till kyrkan när gästerna kommer, kanske delar ut programblad. Mamma och pappa har nog med att klä på lillebror och hålla storasyster nöjd i det läget. Sång och musik i kyrkan. Ta emot i hemmet eller festlokalen efter ceremonin, kanske erbjuda en välkomstdrink … (Läs mer om uppgifter att fördela här)
r Om dopet är på sommaren kan det vara mysigt att be någon familj i släkten eller vänkretsen att stå för blomsterdekorationerna genom att plocka sommarblommor på morgonen på dopdagen och ha med sig…?

Glöm inte:
r Bebisen 😉
r Att ta vara på ögonblicken! Dopet handlar inte i första hand om hur perfekt du lyckas organisera ett event, utan mer om att ge alla omkring er chansen att välkomna ert barn till världen!